Zmieniaj muzeum z KPO – postaw na innowacje i cyfrowe rozwiązania

Wyobraź sobie nowoczesne muzeum: cyfrowe ścieżki zwiedzania, mobilne spacery z aplikacją, interaktywne przewodniki, a nawet wirtualną rzeczywistość! Zamień tradycyjne zwiedzanie w grę – fabularna trasa, zagadki i zadania do rozwiązania zaangażują odbiorców jak nic innego.
A co powiesz na wsparcie sztucznej inteligencji w codziennej pracy? AI pomoże Ci stworzyć scenariusz wydarzenia, uporządkować dane, napisać materiały edukacyjne czy zaplanować działania promocyjne krok po kroku.

Dzięki dotacji z KPO możesz wprowadzić te wszystkie rozwiązania do swojej instytucji! Zrealizuj projekt, który połączy dziedzictwo z nowoczesnością i pokaż, że muzeum może być przestrzenią nie tylko nauki, ale i technologicznej przygody.

Mobilny spacer po muzeum

Wykorzystując fińską aplikację ActionTrack, możesz zamienić tradycyjne zwiedzanie wystawy w angażującą przygodę. To nowoczesne narzędzie pozwala tworzyć gry oparte nie tylko na lokalizacji GPS, ale również na kodach QR, które można umieścić bezpośrednio przy eksponatach. Dzięki temu odwiedzający, podążając ścieżką pełną zadań i interaktywnych wyzwań, wchodzą w głębszą relację z prezentowanymi treściami. Gamifikacja sprawia, że odbiorcy z większą uwagą przyglądają się wystawie, a przemyślane rozmieszczenie kodów umożliwia budowanie atrakcyjnej, narracyjnej ścieżki zwiedzania.

Przykłady działań:

Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu

Fabuła mobilnej gry terenowej „Zajezdnia strajkuje” dostępnej w Centrum Historii Zajezdnia oparta jest na wydarzeniach z sierpnia 1980 roku. Gracz wciela się w uczestnika strajku w zajezdni i jako członek Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego ma do wykonania szereg zadań. Gra ma ukazać, z jakimi działaniami mieli do czynienia uczestnicy strajku, jakie czyhały na nich zagrożenia, a także zaznaczyć problemy czasów PRL, dziś nam już obce.

Muzeum Bohaterów Getta w Warszawie

Gra „Nowolipie 29D” została stworzona z okazji 79. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zabiera uczestników w podróż po współczesnej Warszawie śladami nadpalonego pamiętnika. Gracze pokonują około 5 km trasę, odkrywając dramatyczne wydarzenia z wiosny 1943 roku oraz poznając perspektywy trzech postaci: bojowniczki z Żydowskiej Organizacji Bojowej, powstańca z Żydowskiego Związku Wojskowego i cywila.

Muzeum Ziemi Biłgorajskiej

Gra „Wicher nad Sopotem” to interaktywna opowieść rozgrywająca się we współczesnych realiach, która prowadzi graczy śladami partyzanckiej bitwy pod Osuchami z czerwca 1944 roku. Uczestnicy wcielają się w ucznia biorącego udział w szkolnym wyjeździe do opuszczonej szkoły, gdzie dawniej przetrzymywano partyzantów po akcji „Sturmwind II”. Przemierzają teren Puszczy Solskiej, poznając historię walki i bohaterów największej bitwy partyzanckiej na ziemiach polskich.

7 miesięcy realizacji oraz 5 spacerów z regionalistami, 15 dni warsztatowych, 5 premier questów z lekcjami pokazowymi dla nauczycieli. Celem projektu było zwiększenie świadomości o dziedzictwie architektury modernizmu, o jej pięknie, uniwersalnych założeniach i nieprzemijającej wartości.

Partnerami projektu były: Muzeum Miasta Gdyni, Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu, Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego Oddział Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Fundacja Hala Stulecia oraz Muzeum Śląska Cieszyńskiego. Poprzez te instytucje do projektu zostali włączeniu włączeni licealiści, którzy są jego głównym i bezpośrednim odbiorcą.

Zorganizuj szkolenie i podnoś kompetencje kadry

Podczas praktycznych warsztatów uczestnicy nauczą się, jak korzystać z narzędzi AI, projektować angażujące działania z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, a także jak tworzyć programy edukacyjne oparte na lokalnym dziedzictwie i wartościach zrównoważonego rozwoju

Szkolenia to inwestycja w ludzi, która realnie przełoży się na jakość i atrakcyjność działań Twojej instytucji.

Świetne wyczucie tematów, aktualne przykłady, praktyczne podejście i atmosfera, która sprzyja nauce. Widać, że znacie wyzwania, z jakimi mierzą się instytucje kultury i potraficie odpowiedzieć na nie konkretnymi narzędziami. Dziękuję za ogrom merytoryki i jeszcze większą dawkę motywacji!
Sebastian
kustosz

Zasady II naboru KPO dla Kultury 2025

Zasady II naboru KPO dla Kultury 2025 obejmują możliwość uzyskania dofinansowania na działania wspierające rozwój instytucji kultury oraz przemysłów kreatywnych. Nabór trwa od 16 do 30 czerwca 2025 r. Wsparcie można przeznaczyć m.in. na organizację wydarzeń, warsztatów, szkolenia kadry, digitalizację zasobów czy wdrażanie nowych technologii. Projekty muszą wpisywać się w cele KPO, takie jak transformacja cyfrowa, działania ekologiczne lub edukacyjne.

Nabór wniosków grantowych prowadzony jest w 6 segmentach: muzyka, teatr, muzealnictwo, sztuki wizualne, taniec, kultura ludowa i tradycyjna. W każdym segmencie Wnioskodawca może ubiegać się o wsparcie 2 przedsięwzięć. Oznacza to, że w sumie można złożyć nawet 12 wniosków!

Kwalifikowane działania

  • wydarzenia artystyczne (festiwale, spektakle, koncerty, wystawy, instalacje),
  • działania popularyzujące wiedzę o kulturze (projekty edukacyjne i animacyjne, warsztaty, projekty międzypokoleniowe)
  • podnoszenie kompetencji kadr (kursy, szkolenia, warsztaty)
  • dokumentacja i digitalizacja zasobów kultury,
  • badania, panele dyskusyjne i konferencje

Projekt musi spełniać przynajmniej jeden z warunków:

  • podnosić kompetencje cyfrowe lub ekologiczne w sektorze kultury lub kreatywnym,
  • być realizowany w całości online,
  • być realizowany w formule hybrydowej (offline i online),
  • koncentrować się na architekturze, projektowaniu lub sztuce kreatywnej (pomoc artystom w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i ekologicznych),
  • wspierać współpracę oraz wymianę wiedzy i umiejętności między sektorami (kultura – nauka – biznes),
  • wykorzystywać nowe technologie (tzw. technologie przełomowe): sztuczną inteligencję (AI), internet rzeczy, blockchain.

Chcesz z nami współpracować?

Wypełnij formularz - odezwiemy się do Ciebie najszybciej, jak będzie to możliwe!

(https://goodculture.pl/polityka-prywatnosci/).